עסק ללא בירוקרטיה פיננסית

חשבונית לשכיר

לכל אחד חלום להפוך בין לילה את הכישרון שלו לעסק מצליח. רוב האנשים לא עושים דבר עם הצלחתם. שאלתם פעם למה? מדובר בחשש להתעמת בפועל עם רשויות המס. העניין הזה של פעולה מול רשויות המס, מול בירוקרטית ביטוח לאומי, הגשת הצהרת הון ועוד התעסקויות כאלה ואחרות, גורמות לאדם החולם להשאיר את חלומו במגירה. אי אפשר לדעת במדויק מה גורם לאותו אדם, להיוותר עם החלום הכבוי. האם מדובר בניירת המבלבלת את רובנו? או שאולי מדובר בפחד לשגות ולו לרגע. שהרי  טעות אחת שאינה במקום אל מול שלטונות המס, עלולה לגרום לכם לשכוח מהחלום לא פעם ואף להסתבך עם דברים שלא חלמתם כי קיימים. אז מה עושים? איך מצליחים להגשים חלום ועדיין להישאר שכירים מוגנים? כל המידע לפניכם.

חשבונית לשכיר על פני אפשרויות אחרות

אז נכון שישנה אפשרות לפתוח תיק עוסק פטור. אם זה הפיתרון בשבילכם אנחנו נבהיר לכם את הנקודה ונעודד אתכם ללכת לכיוון הזה.  אולם לפעמים עוסק פטור אינו הפיתרון האידיאלי. בעיקר כשהלקוחות שלכם הינם עוסקים. רואה חשבון? בהחלט. רק שרואה חשבון יגבה מכם עמלה גלובלית ללא התחשבות בכמה הרווחתם או כמה תרווחו בעתיד. הוא מבחינתו? רוצה את עמלו. כשאתם פונים למשל לשירותי חשבונית לשכיר. אתם משלמים על פי הכנסתכם בלבד. שירותי חשבונית לשכיר, יגבו מכם רק על פי מה שתרווחו בפועל. גובה העמלה יהיה קבוע ולא יעלה על 5 אחוז מההכנסה אותה תרוויחו. יתרון? בהחלט.

יתרון נוסף בבחירת חשבונית לשכיר

היתרון הגדול ביותר בבחירת חשבונית לשכיר טמון ביכולת שלכם להישאר שכירה לצד הרצון שלכם לעסוק בכישרון המובהק שלכם. תארו לעצמכם את היכולת לעסוק אך ורק באהבתכם, בעוד שירותי חשבונית לשכיר ידאגו לכם לכל השאר. החל מהתמודדות אל מול שלטונות המס, החל מהתרוצצויות כאלה ואחרות והכול רק בהסתמך למה שתרוויחו בפועל. בנוסף, אם לפתע תבחרו לסוג חלילה, שהרי לא תחויבו בעלות ואפילו תוכלו להשתמש בתלושי השכר שהוצאו לכם לצרכי קבלת אבטלה על פי מידת הצורך. יתרון? בהחלט.

סקירת זכויותיהם של העובדים השכירים

ישראל היא מדינה אשר מבטיחה ביטחון סוציאלי לאזרחיה. בימים טרופים אלו, לאחר גלי פיטורים מאסיביים ואי וודאות כלכלית, חשוב לרענן את הידע שלנו בכל הנוגע לזכויותיהם של העובדים השכירים בישראל אל מול חובותיהם של המעסיקים. סקירה כללית במאמר שלפניכם:

החובה למנוע אפליה תעסוקתית

בעת ראיון העבודה, אסור בתכלית האיסור למעסיק הפוטנציאלי לבצע אפליה מטעמים של מגדר, גיל, גזע, דת, לאום ועוד. המסגרת החוקתית לאיסור האפליה נעוצה בחוק שיווין הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988. מעסיק אשר עבר על הוראות החוק, צפוי לעונשים וקנסות כבדים.

החובה למתן הודעה מוקדמת בסיום ההעסקה

באם מעסיקכם בחר לסיים את העסקתכם בחברה עליו לעמוד במס' דרישות והם: החובה למתן שימוע לפני הליך פיטורין, חובת הודעה מוקדמת ותשלום פיצויי פיטורין. המסגרת החוקתית לדרישות הנ"ל מצויות חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א – 2001, חוק פיצויי-פיטורים, תשכ"ג – 1963 ואילו החובה לקיים הליך שימוע לפני הפיטורין נעוצה בפסיקה. מעסיק אשר לא קיים את החובות הנ"ל צפוי לעונשים כבדים כגון מאסר בפועל וקנסות כספיים.

החובה למנוע הטרדה מינית

במסגרת התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעביד), התשנ"ח – 1998, חובה על המעביד לנקוט אמצעים סבירים בכדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי העבודה, לטפל ביעילות בתלונת העובד/ת ולעשות ככל שניתן על מנת למנוע את הישנות המעשה. חלק מרשימת ההתנהגויות האסורות על פי חוק היא הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התנכלויות חוזרות ונשנות, אמירות מבזות ומשפילות בעלות אופי מיני ועוד. אם את/ה נתקלת ביחס שכזה, אל תהסס/י לפנות בהקדם האפשרי אל המעסיק. חוק שוויון הזדמנויות אוסר על המעסיק לפטר כל עובד/ת אשר מתלונן/ת על הטרדה מינית במקום העבודה. על עוברי החוק ניתן להטיל עונשים של מאסרים בפועל ועל המעסיק מוטלת החובה לפרסם תקנון בדבר הטרדה מינית במקום גלוי לעובדים, אי פרסום התקנון מטיל קנסות כספיים של עשרות אלפי שקלים.

החובה לשלם מס הכנסה

החובה לשלם מס עבור כל הכנסה מצויה בפקודת מס ההכנסה. כל שכיר חייב לשלם על פי דרישות החוק מס הכנסה. למעסיק אסור בתכלית האיסור לנכות ניכויים אסורים משכרו של העובד שלא הותרו על פי חוק. גם אם אתה עובד אשר מעוניין להגדיל הכנסות ולא מעוניין לפתוח תיק במס הכנסה, ביטוח לאומי ועוד, תוכל לפנות לחברה חיצונית, כגון חשבונית לשכיר על מנת שתנפיק עבורך תלוש משכורת, כולל הניכויים ההכרחיים על פי חוק וכך מילאת את חובתך לתשלום מס הכנסה.

איך מגדילים הכנסות

הימים הם ימי מיתון ומחאה חברתית שדורשת "צדק חברתי", ומעמד הביניים הוא הסובל העיקרי מהגזירות הכלכליות והעלאת המחירים. עד שיגיע ה"צדק החברתי" (אם בכלל) מה ניתן לעשות על מנת להגדיל הכנסות מבלי לערוך שינויים מהותיים בחיינו ולהיכנס לבירוקרטיות מיותרות? כל הטיפים והעצות במאמר שלפניכם.

טיפים להגדלת הכנסה

הרעיון המרכזי הוא להשתמש בכישרונות הבסיסיים שלנו, להציב יעדי ביניים ולעשות ויתורים היכן שניתן. המובן מאליו הוא לנסות להגדיל את היקף המשרה הנוכחית או לעבוד שעות נוספות, אך לא תמיד זה אפשרי. מה כן ניתן לעשות? לאחר שעות העבודה ניתן לעבוד ולתת שיעורים פרטיים לתלמידי תיכון או סטודנטים מתקשים, לעבוד בהקלדת נתונים או תמלולים, לעשות בייביסיטר לילדים של השכנים או דוגסיטר לכלבים בשכונה על אותו עיקרון, לחלק עיתונים או דיוורים פרסומיים, לנקות בתים וחדרי מדרגות ועוד שלל עבודות שמוגדרות כעבודות להגדלת הכנסה צדדית.

"הג'ונגל" הבירוקרטי

כאמור, הרצון להגדיל הכנסה אינו מספיק שכן יש לעבור ב"ג'ונגל" הבירוקרטי, במיוחד עבור שכירים שכן יש לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ, תיק במס הכנסה ולערוך תיאום מס ולמלא הצהרת הון אם נדרש. הבירוקרטיה הזו היא לעיתים הסיבה העיקרית למדוע שכירים לא מנסים להגדיל את הכנסתם, בשל המועקה הרבה שהם חשים (ובצדק) עם הצורך בהתעסקות עם הרשויות השונות. הזמן הרב שההעסקות הזו צורכת לעיתים מניעה מהגדלת ההכנסה עצמה.

הפיתרון

ובכל זאת, ישנו פיתרון לסבך הבירוקרטי. ישנן חברות בשוק שמספקות שירות הוצאת חשבונית לשכיר אשר חוסכות לכם את כל "כאב הראש" בתמורה לעמלה אשר מנוכה בתלוש המשכורת שהן מספקות לך. היתרונות הם אדירים שכן אין לך שום קשר עם שלטונות המס (יתרון גדול בפני עצמוI), אין תשלום חודשי ליועץ מס או רואה חשבון, קרי חיסכון כלכלי אדיר, אין צורך למלא הצהרת הון (אחת לארבע שנים) ואין צורך למלא דו"ח שנתי למס הכנסה. בנוסף, ישנו יתרון גדול בהנפקת חשבונית חיצונית לשכיר והיא היכולת לזכות בהטבות והחזרי מס ולחסוך לעתידך.

הפיתרון האולטימטיבי ליזם המתחיל

האם אתה יושב מדי יום במשרד, מתקשה להתרכז לעיתים קרובות במטלות שלפנייך וחולם על פיתוח רעיון שמתגלגל במוחך מזה תקופה ארוכה? מזל טוב! זה אומר שאתה בדרך הנכונה להפוך ליזם צעיר. כיצד הופכים את הרעיון למציאות? ומה עם העבודה הקבועה? להתפטר? להמתין עם הרעיון עד הפנסיה? איך משלבים בין השניים? כל הפתרונות במאמר שלפניכם.

איך הופכים ליזמים מצליחים

בואו נתחיל מזה שצריך רעיון ממש אבל ממש טוב, שכן זוהי מהותה של היזמות, חיפוש והמצאת אפיקים חדישים שאף אחד אחר לא חשב עליהם, אם יש לכם רעיון שכזה, המשיכו לקרוא. הצעד הבא, לאחר שכבר עלה במוחכם רעיון אדיר, הוא מציאת הדרכים ליישומו. חשוב לזכור ולהפנים כי הסיכוי להצלחה הוא קלוש והתחרות בשוק היא עזה ביותר, עם נחישות, התמדה וסבלנות, סיכוייכם להצליח גוברים בעשרות אחוזים, אך עדיין עליכם להיות מוכנים למצב בו תנחלו כישלון. השלב הבא הוא לבדוק מה קורה בשטח, האם קיים מיזם או רעיון שדומה או מזכיר את שלכם? ובכלל האם קיימת לכם תחרות בשוק? ערכו מחקר שטח רציני והתבססו על הצלחותיהם וכישלונותיהם של יזמים אחרים שכן אין חכם כבעל ניסיון והפיקח הוא זה שלומד מטעויות של אחרים. לאחר מכן, בנו מודל עסקי ותוכנית מסודרת שתכלול את קהלי היעד האפשריים, המתחרים בשוק בארץ ובעולם, צפי של ביקוש מול היצע ועוד. תוכנית שכזו לא רק שתסדר לכם את "הראש" אלא תהווה פלטפורמה מצוינת לגיוס משקיעים עתידיים למיזם השאפתני.

הפיתרון האולטימטיבי לחוששים לצאת לדרך

הפחד הוא האויב הגדול ביותר שלנו והוא החסם המרכזי העומד בפנינו מפני הצלחה. מהפן הרציונאלי ניתן להבין מדוע גבר כבן 38, נשוי + 3 עם משכנתא על הגב, יחשוש להתפטר מעבודתו כשכיר ולצאת לעולם כאשר כל מה שיש בידו הוא רעיון בלבד. מובן לחלוטין, אך היום ישנם פתרונות אשר יאפשרו לכם לשמור על עבודתכם כשכירים ובד בבד לנסות את מזלכם כיזמים והם בין היתר הפתרון שחברת חשבונית לשכיר מציעה. מחד, הביטחון התעסוקתי שלכם נשמר, יחד עם הוותק שרכשתם בעבודתכם כשכירים ומאידך תוכלו להתחיל בצעדים להקמת ויישום המיזם החדשני שלכם מבלי להידרש לפתוח תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי ועוד. איך זה עובד? פשוט מאוד, נניח והמצאתם מוצר חדש שנמא כרגע בהרצה וקהל הלקוחות הוא די קטן (כרגע), אם הלקוח ביצע רכישה, חברת חשבונית לשכיר תוכל להנפיק עבורכם חשבונית. כך למעשה את ממזערים סיכונים אפשריים ונכנסים בהדרגה לשוק היזמות, כאשר גוף חיצוני מטפל עבורכם בכל הקשור לבירוקרטיה הנדרשת משלטונות המס. IT’S A WIN WIN SITUATION.

כל מה שרציתם לדעת על החזרי מס ולא העזתם לשאול

תארו לכם מצב בו מציעים לכם לקחת כסף בחינם ללא שום תמורה, האם תסרבו? המציאות המצערת היא שמרבית השכירים בישראל, מכל שכבות האוכלוסייה, לא מנצלים את זכותם לקבל החזרי מס. ולא רק שהם לא מנצלים את זכותם לקבל החזרי מס אלא שהם לא מודעים לעצם קלות התהליך. עצות וטיפים על כיצד לקבל החזרי מס, במאמר שלפניכם.

המקרים בהם תהיו זכאים להחזרי מס

חשוב להבין שמעבר לקלות התהליך, רשויות המס בישראל אינן מקשות על קבלת החזרי המס עבור שכירים, ומעבר לכך, ניתן לקבל את ההחזרים 7 שנים אחורה, רטרואקטיבית,  ולכן אם אתם מזהים את אחד המקרים הבאים, יותר מסביר להניח שתהיו זכאים לקבלת החזרי מס, והמקרים הנפוצים ביותר הם:

•    תקופות שלא עבדת בהן במהלך השנה בשל חופשת לידה שהוארכה מעבר לקבוע בחוק, אבטלה, חופשה ללא תשלום ועוד או החלפת מקום עבודה וכתוצאה מכך נוצרו פערי שכר. כל אלה מעלים את הסיכויים לקבלת החזר מס.
•    השכלה גבוהה. לימודים אקדמיים עבור תואר ראשון ואילך מזכים בנקודת זיכוי או חצי נקודת זיכוי, החל משנת 2005 ותלויים בסוג התואר ובשנת סיומו.
•    מגורים ביישובי פיתוח. מגורים באזורים מסוימים מזכים בזיכוי מס. את הרשימה המפורטת של הישובים ניתן למצוא באתר רשות המיסים.
•    הפקדות עצמאיות לקופות גמל וביטוחי חיים מעלות את סיכוייכם להטבות מס שונות.
•    השקעות בשוק ההון, חיילים משוחררים ועולים חדשים, תשלום מזונות, מתן תרומות ועוד, גם הן, בשיעורים מסויימים, יכולות לזכות אתכם בהחזרי מס.

שירותי חשבונית לשכיר

השורה התחתונה היא לנסות ולבדוק, האם אתם כשכירים, זכאים לקבל החזרי מס מרשויות המס במדינה. גם אם עבדתם כשכירים והנפקתם תלוש באמצעות שירות חיצוני כגון חשבונית לשכיר, תוכלו עדיין לבדוק את זכאותכם להחזרי מס. כיצד עושים זאת? עליכם להציג בפני שלטונות המס את כל האישורים המעידים על הכנסותיכם בשבע השנים האחרונות.

ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור

אחת מהדילמות שעומדות בפני אנשים שכירים שמעוניינים להגדיל הכנסה היא כיצד להירשם מבחינה משפטית, כעוסק מורשה או כעוסק פטור? על ההבדלים בין השניים ופתרון כיצד להיפטר מתהליך הבירוקרטיה המעיקה, במאמר שלפניכם.

מהו עוסק מורשה?

נקודת המוצא היא שכל אדם עוסק, חייב לנהל על פי חוק את ספרי העסק ולדווח על הכנסותיו. הליך הרישום כעוסק מורשה הוא פתיחת תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי ובמע"מ. עוסק מורשה חייב בעת קבלת התשלום מהלקוח להוציא חשבונית מס הכוללת מע"מ וחייב לדווח דיווחים חודשיים למע"מ. רשימת העסקים שיכולים להירשם כעוסק מורשה היא רשימה סגורה וביניהם: נותני שירותים כגון: עורכים, תרגומנים, עובדי הוראה, חוקרים פרטיים, טכנאי שיניים, יועצי מס, רופאים, פסיכולוגים, מורי נהיגה, בוני תפאורה ועוד.

מהו עוסק פטור?

הליך הרישום כעוסק פטור הוא זהה לעוסק המורשה למעט הצורך לפתוח תיק במע"מ, שכן עוסק פטור אינו צריך לגבות מע"מ וכך ליהנות מהאפשרות לספק ללקוחותיו הפרטיים מחירים נמוכים יותר בגין השירות או המוצר שהוא מספק. החיסרון באספקט זה הוא העובדה שהלקוחות מניחים שהיקף ההכנסות של העוסק הפטור נמוכות מהעוסק המורשה. בעת קבלת התשלום, העוסק הפטור מחויב להוציא קבלה בלבד. בנוסף, מחזור העסקאות השנתי הצפוי של העוסק הפטור לא יוכל לעלות על סכום של 76,884 בשנת 2012. על העוסק הפטור לדווח באופן חד שנתי למע"מ על גובה ומחזור העסקאות שביצע. אם הייתה חריגה והסכום עלה על המקסימום בחוק, ניתן לקזז מע"מ תשומות בהתאם לחודשי החריגה.

הפתרון האולטימטיבי

על מנת שלא להידרש לכל ההתעסקות עם רשויות המס ולכתת רגליים לביטוח לאומי, מס הכנסה ועוד, ישנו פיתרון שיאפשר לכם להפוך לעצמאים או לשכירים עם הכנסה נוספת והוא ביצוע סוג של OUTSOURCING  לחברה חיצונית שתדאג לכל הבירוקרטיה, תנפיק לכם תלוש מסודר עם כל הניכויים הדרושים ע"פ חוק בתמורה לעמלה. חשבונית לשכיר תאפשר לכם לעבוד בראש שקט ולצאת לעצמאות כלכלית מבלי להוציא חשבוניות או קבלות, לנהל ספרי חשבונות ושאר דאגות.

הוצאת חשבונית

במשק המבוזר ואפילו כאוטי כיום רבים מחליפים עבודות רבות בזמן קצר, מחפשים למקסם יכולות והכנסות ואם אפשר לעסוק בתחום הקרוב לליבם ולא רק מכניס. בנוסף המשק היום מציע מגוון משרות חלקיות, משמרות, זמניות, עצמאיות וסמי עצמאיות בניגוד לדור ההורים שכולם עבדו באותה משרה עשרות שנים עבודה מלאה.

אפשר להירתע מאי הסדר והמרוץ התמידי אחר פרנסה אולם אפשר לנסות לרתום את היתרונות הקיימים במצב זה לטובתנו.

אתה מוכשר בלכתוב? את מוכשרת בלאייר? אתם יכולים לפתוח עסק עצמאי קטן ולעבוד במקביל בעבודה אחרת. כך תוכלו להתפרנס ובו בזמן לא לזנוח את חלומכם עד שתבוא ההצעה הטובה והפריצה הגדולה או רק לשמר את התחביב וגם להרוויח ממנו הכנסה צדדית.

עוסק זעיר

בישראל קיימת אופציה להקים מעין עסק עצמאי קטן- עוסק זעיר. במקביל אפשר להיות שכיר או לעסוק במגוון עבודות. היתרון כאמור הוא בכך שאתם הבוסים של עצמכם- אתם קובעים מול הלקוח מתי תעבדו ואיך ויכולים תמיד לקחת עוד עבודות או לסרב.

מנגד, העוסק הזעיר יצטרך להירשם ברשויות המס, ולנהל ספר תקבולים. להוציא חשבוניות, לעקוב אחר גובה הכנסתו ולדווח בסוף השנה. לאנשים רבים טרחה זו משקלה בזהב. לעיתים הבירוקרטיה מתישה והשעות המתבזבזות במסדרונות רשויות המס יכלו להיות שעות עבודה יעילות או שעות מנוחה כיפיות.

זה לא חייב להיות ככה

בעוסק שכיר אפשר ליהנות משני העולמות: גם להיות שכיר ולהימנע מהתסבוכת הבירוקרטית וגם להיות בוס לעצמך ולקבוע את שעות העבודה ומחיר לכל עסקה.
אנחנו נוציא את החשבוניות עבורך, נגבה את התשלום מהלקוח ונוציא לך תלוש משכורת בצ'ק או בהעברה בנקאית לפי בחירתך. בנוסף נסייע במילוי טופס הוצאות מוכרות ולך לא יהיה שום צורך לפתוח תיקים מול רשויות המס או להגיש דו"ח שנתי. כל זאת עבור 5 אחוז עמלה בלבד מגובה העסקה לפני מע"מ.
בקיצור- אנחנו נדאג לכל הצד הבירוקראטי ולכם נותר רק לעסוק במה שאתם אוהבים.

מה הכי כדאי להיות: שכיר או עצמאי

לכאורה נהוג לחשוב שהמצב האידיאלי הוא כאשר אתה הוא הבוס של עצמך. אתה קובע את שעות העבודה מבלי שאף אחד יגיד לך לאן ללכת, מתי להגיע ומה לעשות. מצד שני  לעצמאים יש הרבה יותר כאבי ראש מאשר לשכירים. הם צריכים לדאוג לעובדים, ללקוחות , לבירוקרטיה וזה עוד מבלי להזכיר את ניהול התקציב. אז מה כדאי להיות עוסק שכיר או עצמאי.

היתרונות והחסרונות של השכיר

השכיר אינו יכול לקבוע דבר אלא עם כן הוא נמצא בתפקיד ניהולי בכיר וגם אז הכל נעשה בכפוף להנהלה. השכר ברוב המקרים נע בין מינימום לממוצע ועד שהוא הופך להיות שכר טוב עוברות שנים רבות. במקרים רבים השכיר נאלץ לעבוד שעות עבודה רבות, רק כדי לראות את הבוס שלו קוצר את הפירות למענם עבד כל-כך קשה. מצד שני אין לו צורך לדאוג לדברים כמו הנהלת חשבונות, הוצאת חשבונית לספקים ושאר הבלגן הבירוקרטי המבלבל. קיימים מקרים בהם עוסק שכיר אינו מקבל משכורת אלא תשלום כפרילנסר. כדי להינצל מציפוריה של רשות המיסים עליו להוציא חשבונית למעסיק. הוצאת חשבונית  הוא שירות אותו ניתן לקבל מחברת עוסק שכיר וממש להיות כמו כל עובד רגיל אשר מקבל משכורת.

היתרונות והחסרונות של העצמאי

כל בעל עסק חולם לעשות כמה שיותר כסף ואפילו להפוך למיליארדר יום אחד. אף אחד כשכיר לא יצליח לעשות מיליונים אלא עם כן הוא יזכה בלוטו. עסק גורם לבעליו להרגיש שהוא עושה משהו משמעותי בחיים שלו. שהוא לא עוד בורג במערכת אלא המערכת עצמה. הוא מגיע מתי שהוא רוצה לעבודה ואומר לעובדיו מה ומתי לעשות. אבל כמו שנאמר בסרט ספיידרמן, עם כח גדול באה גם אחריות רבה לכן עליו להיות ערני כל הזמן. עליו לדעת כיצד לנהל את עסק על מנת שלא יפשוט רגל. עליו להילחם במפלצת הבירוקרטיה, לדאוג ללקוחות, לעובדים ולעבוד בצורה שקופה מול מס הכנסה ומוסדות אחרים.

אז מה כדאי?

אז מה כדאי להיות בסופו של דבר? למעשה אין לכך תשובה חד משמעית. מה שקובע הוא האופי של בן האדם. אם אינכם מסוגלים לקבל מרות, עדיף לעשות את הכל על מנת להפוך לעצמאי. אם אינכם מסוגלים לנהל עובדים, לקחת אחריות גדולה –  כדאי להשאיר את כאב הראש הזה לאחרים ולהשתדל להרוויח יותר כסף כשכיר בעתיד.

שכירים ועצמאיים

כל אחד חולם להיות מיליונר. כל אחד חולם לשחות בבריכה פרטית בחצר גינה גדול ולגור בוילה, רצוי על שפת ים או אגם. הדרך היחידה להגיע לשם, מלבד לזכות בלוטו, היא להיות עצמאי. כעובד שכיר, כמעט ואין סיכוי להיות מיליונר אלא אם השקעתם במניות, הגעתם לתפקיד בכיר אחרי עשרות שנים או שאתם שחקני קולנוע או ספורטאים מצליחים. רוב האנשים חולמים להיות עצמאים. למרות כל היתרונות, יש גם חסרונות לא מעטים.

אין ימי חופשה

כשעובד שכיר רוצה לצאת לחופשה, הוא לא חייב להפסיד כסף על כך מכיוון שהוא לא מגיע לעבודה. לשכירים מגיע יום חופש אחד בתשלום בכל חודש. כך שאחרי כמה חודשים הוא כבר יכול להרשות לעצמו חופשה בחו"ל ולקבל את המשכורת הרגילה. לעומת זאת בעל עסק אינו יקבל כסף על חופשה, הרי העסק הוא שלו. בנוסף ללקוחותיו לא אכפת מכך שהוא רוצה לצאת לחופשה וכשהוא יהיה לא זמין הם יכולים לבוא בתלונות. הרי  אין בדיוק מחליף לבעל עסק.

הגשת דוחות למס הכנסה

עובד שכיר לא צריך לתת דין וחשבון למס הכנסה. לעצמאי יש כאב ראש בירוקרטי אחד  גדול מכיוון שעליו להגיש דוחות למס הכנסה על הקיף הכנסותיו. לשלם מע"מ וביטוח לאומי. במקרים רבים בעלי עסקים לוקחים יועץ עסקי ורואה חשבון על מנת לנווט במסלול הבירוקרטי. פעמים רבות מס הכנסה לוקח מהם יותר מידי מס או להפך. לוקח מהם מעט ולאחר תקופה מסוימת נזכר בעל העסק חייב מס נוסף. במקרים כאלה נוצרת פגיעה תקציבית בעסק בעקבות השינוי הלא מתוכנן במיסוי.

לדאוג מבחינה כלכלית לעובדיו וספקיו

כידוע לעצמאי יש עובדים רבים כמו גם ספקים. וגם במקרה הזה עליו לדאוג להוצאת חשבונית לסכיר על שירות מתן חשבונית לשכיר במקרה והשכיר עובד אצלו כפרילנס. תשלומי פנסיה וביטוח לאומי לעובדים וכמובן ניהול משכורות בצורה נכונה. כמובן שבמקרה זה האחריות היא על הנהלת החשבונות אבל בסוף, מי שנעשה לגביו טעות בחישוב, פונה לבעל העסק בתלונות. רק אם אתם מוכנים לכאב ראש גדול ואחריות בלתי רגילה, רק אז אתם יכולים לראות את עצמכם כמתאימים להיות עצמאים.

הפקת חשבונית מס ללא צורך בפתיחת תיק

את העובדים העצמאיים ניתן לחלק 2:  עובדים אשר מרוויחים סכומים גדולים הנעים בין עשרות אלפי שקלים למיליוני שקלים בשנה, ועובדים המרוויחים בין מאות שקלים לאלפי שקלים בשנה. בשני המקרים עליהם להתנהל בשקיפות מול רשויות המס בכל אשר נוגע לתזרים המזומנים. בעל עסק המרוויח סכומים גדולים יכול להרשות לעצמו להעסיק יועץ פיננסי ורואה חשבון. אבל עצמאי המרוויח סכומים קטנים צריך לעמוד לבד מול הגופים הרלוונטיים.

להיות עצמאי ולהתנהל כמו שכיר

הבירוקרטיה הכלכלית איתה צריך להתמודד העצמאי עלולה להוציא לו את החשק מלהיות עצמאי עד כדי כך שהוא ירצה לשוב להיות שכיר. זה לא קל לעמוד מול כל הגופים ולדעת כמה מס ומע"מ צריך לשלם. אבל אין זה אומר שעצמאי לא יכול ליהנות משני העולמות. כלומר להיות עצמאי ובמקביל להתנהל מול הגופים כאילו היה שכיר. שירות זה ניקרא שירות הוצאת חשבונית או הפקת חשבונית מס.  כאמור, כל מה שצריך לעשות הוא להעביר את ההכנסות דרך רואה החשבון בתמורה לתשלום צנוע, לרוב אחוז מסוים מההכנסות באותו חודש, והוא יפיק לכם תלוש משכורת כאילו הייתם שכירים. כך לא תצטרכו לבצע חישובי מס אינסופיים ולבלות שעות במשרדי מס הכנסה.

למי זה יעיל?

במשק קיימים עובדים פרילנסרים במספר תחומים. התחום הנפוץ ביותר הוא תחום השיווק והעיתונות. פעמים רבות כתבים מקבלים תשלום פר כתבה או מאמר. כלומר ללא משוכרת קבועה. כדי לחסוך את כאב הראש של תיאום מס, אפשר פשוט להעביר את התשלום דרך רואה החשבון ולקבל בתמורה תלוש משכורת. כמו כן, שירות זה יעיל במיוחד למי שנוהג לעשות עבודות חד פעמיות לעיתים רחוקות – ניתן פשוט לתת לרואה החשבון לטפל בבעיה במקום לשבור את הראש מה  ולחשוב מה עושים. הרי האדם הפשוט, לרוב אינו מעודכן בכל מה שעליו לעשות בנושא הזה ולפעמים הוא עלול לאבד כסף תוך כדי התהלך. כסף שמגיע לו.

חשוב  לדעת

ההסדר בין רואה החשבון ללקוחו בשירות הוצאת חשבונית אינו הופך את העובד לשכיר של רואה החשבון. לכן לא אל תצפו לקבל ממנו תשלום בעבור ביטוח לאומי או פנסיה. פרילנסר יישאר פרילנסר בדיוק עם אותם התנאים. שירות הוצאת חשבונית לשכיר נועד להקל על חייו של העצמאי ולא לשפר את תנאיו כעובד. לכן, בעת החתימה עם ההסכם מול רואה החשבון, חשוב שעניין זה יהיה ברור ומוסכם על שני הצדדים. המעביד של הלקוח נשאר אותו מעביד ממנו מגיע התשלום.